Službu Poplatkyzpět.cz, která klientům českých bank slibuje získat zpátky účtované úvěrové poplatky, se za první týden rozhodlo využít téměř 15.000 lidí. Ti žádají banky o vrácení skoro 100 milionů korun, informovala dnes ČTK patronka služby Poplatkyzpět.cz Pavlína Danková.
Ukazuje se dlouhodobá nespokojenost lidí s chováním českých bank, uvedla Danková. "Čekali na službu, která za ně vstoupí do jednání s bankami a bude bojovat za jejich práva. Počet lidí, kteří se k nám připojí, bude i nadále rychle růst, protože každý den chodí téměř tisíc nových plných mocí," dodala.
Hromadný postup spotřebitelů proti bankám při vymáhání poplatků za vedení úvěrového účtu připravily také servery Jdeto.cz a Bankovnipoplatky.com. Formulář za tři týdny vyplnilo téměř 11.500 klientů, jejichž souhrnná zaplacená a do budoucna započtená suma zaplacených poplatků činí 300 milionů Kč, řekl ČTK majitel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Postup se týká jak spotřebitelských úvěrových účtu, tak i hypoték. Cílem je podle něj spojit klienty bank a zahájit společný efektivní postup.
Projekt www.jdeto.de nabídl bankovním klientům vzorovou předžalobní výzvu vůči bankám a vzor návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem. Nacher míní, že za uplynulý půlrok přiměl spotřebitelský tlak banky k tomu, aby začaly měnit své sazebníky a rušit neplatný poplatek. Banky prý couvají z řízení před finančním arbitrem a vracejí klientům dosud uhrazené tisíce. "Ustupují však pomalu a mnohdy jen částečně. Poplatek stále účtují statisícům klientů. Spoléhají na to, že uspokojí jen pár nejaktivnějších a dál budou zbytku občanů protiprávně účtovat poplatek," podotkl.
Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval před několika týdny časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný. Zatímco KB od začátku roku 2013 nabídla možnost sjednat hypotéky a spotřebitelské úvěry bez poplatku za spravování úvěru, ČS zrušení poplatku za správu úvěru odmítla. "Podle našeho názoru je účtování poplatku za správu úvěru v souladu s platnou legislativou a je také součástí úvěrové smlouvy, kterou jsme s klientem uzavřeli," uvedla tehdy Klára Pačesová z tiskového oddělení ČS.
V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř 3000 Kč. Právě Němec stojí za vznikem serveru Jdeto.cz.
Průměrná částka uplatňovaná u Poplatkyzpět.cz na jednoho klienta činí 6833 Kč. Každý klient je kontaktován prostřednictvím e-mailu nebo SMS zprávy, že byla jeho plná moc obdržena a zpracována. Klienti budou průběžně a individuálně informováni o připravovaných krocích. Ty s nimi budou konzultovány a klienty schvalovány.
Poplatkyzpět.cz provozuje a poskytuje jí technické zabezpečení společnost BSP Lawyer Partners. "Jelikož se specializujeme na hromadné zpracování tohoto typu dokumentů, naše kapacity nejsou zdaleka využity na 100 procent. Počet lidí volajících do našeho call centra stále roste a v ranní a odpolední špičce již klienti čekají v pořadí na vyřízení jejich dotazů," podotkl předseda představenstva společnosti Daniel Paĺko.
zdroj: ČTK