Při náboru mladé generace se výrazně prosazují moderní technologie a nové formy
Ještě před nedávnem stačilo vyvěsit náborový inzerát na pracovním portálu a uchazeči o práci se sami hlásili. Dnes jsou kandidáti zákazníky, kterým je nutné firmu prodat. Proto firmy výrazně mění své náborové strategie, zejména pokud cílí na mladou generaci. Mladí lidé se při hledání místa chovají jinak: je potřeba je oslovovat jinými prostředky, a navíc mají v pracovní oblasti výrazně jiné priority než generace jejich rodičů.
„Trh práce je v současné době ve velkém pohybu. Firmy mění své náborové strategie, snaží se budovat si pověst dobrého zaměstnavatele, využívají dříve neobvyklé způsoby komunikace. Chtějí být pro nové pracovníky přitažlivé,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz.
Pokud firmy chtějí oslovit mladé lidi, měly by využívat způsob komunikace, který je mladé generaci vlastní. Výrazně narůstá význam moderních komunikačních prostředků při náboru. A nejde už zdaleka pouze o profesní síť LinkedIn nebo Facebook, objevují se zajímavé projekty a aplikace, které například prakticky pomáhají uchazečům o práci překonat nervozitu z pracovního pohovoru. Do náborového procesu se zapojují další moderní technologie – například videokonference, pomocí nichž lze komunikovat s méně dostupnými uchazeči, ale také prověřit jejich komunikační dovednosti, což je u některých pozic velmi důležité.
„V souvislosti s lidmi, kteří nastupují do aktivního věku, mluvíme o tzv. internetové generaci. Firmy by proto měly komunikaci s ní přesunout především na online, více než textové vyjádření tyto mladé lidi osloví obrazové klipy. A neměly by zapomínat přizpůsobit své náborové stránky pro mobily a tablety,“ uvádí praktické zkušenosti Zuzana Lincová.
Pro zaujetí talentovaných uchazečů o práci je dobré využívat také kontaktní akce - pořádat netuctové a zajímavé soutěže a další aktivity. Příkladem může být mezinárodní Hackhathon společnosti Accenture, v jehož rámci budou týmy studentů vytvářet digitální řešení pro oblasti, jakými jsou například snížení rizik na pracovišti, robotizace pomáhající lidem, šíření technologií v rozvojových zemích, zlepšení přístupu ke vzdělání, pomoc v imigrační krizi a humanitární pomoc. Vítězný tým získá zajímavou finanční prémii, která může být prvním vkladem pro jejich podnikání. Společnost v rámci akce nakontaktuje aktivní a talentované mladé lidi.
Z pohledu HR je možné generaci, která nastupuje do produktivního věku, charakterizovat několika společnými rysy: tito mladí kladou velký důraz na balanc kariérního a soukromého života, záleží jim na „značce“ firmy, pro kterou pracují a chtějí, aby je jejich práce bavila a naplňovala. „Letošní HR days, na nichž se sešly výrazné osobnosti personalistiky v ČR, přinesly ještě jednu charakteristiku této generace,“ doplňuje Zuzana Lincová. „Jaroslava Rezlerová ji ve své přednášce nazvala „novou generací uchazečů o práci, která neustále hledá lepší místo“. V ní konstatovala, že udržení těchto lidí ve firmě je pro personalisty opravdovou výzvou a že je těžké zjistit, co tito lidé vlastně hledají.“