Vypracovat přehled dopravních projektů, které je úřad připraven v nejbližší době rozestavět, nařídili ministru dopravy Antonínu Prachařovi začátkem září předsedové koaličních stran. Materiálem, který vychází ze schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, se měla zabývat vláda už před týdnem, jeho projednání ale z časových důvodů odložila.
Celkem mají na dálnicích a silnicích začít vznikat stavby v hodnotě 130 miliard korun, z nichž zhruba 100 miliard připadne na dálniční projekty a stavby rychlostních komunikací. Dalších 97 miliard korun poputuje na železniční projekty a šest miliard na dopravní stavby na splavných řekách.
Zahájení výstavby v uvedených letech ale vychází z optimistických scénářů. Polovina silničních staveb, které plánuje resort dopravy zahájit v příštím roce, dosud nebyla zařazena do výběrových řízení. Ještě menší počet staveb má podle dat postoupených ministerstvem dopravy vyřízená stavební povolení.
Mezi stavbami, se kterými by se mělo začít letos, je odstranění sesuvu na rozestavěnou dálnici D8 poblíž Litochovic na Litoměřicku. Pochybnosti o tom, že by se podařilo začít s odklízením už letos, vyjádřil koncem září sám Prachař. Reagoval tak na rozhodnutí ústeckého hejtmana Oldřicha Bubeníčka, který ministru nevyhověl ve vyhlášení výjimečného stavu. Podle Prachaře se tak výstavba zřejmě oddálí o osm měsíců, práce tak začnou až napřesrok na jaře.
Zkrátit přípravné práce před samotnou výstavbou má novela zákona umožňující výrazně zvýšit nabízenou cenu majitelům pozemků, a tím usnadnit výkup půdy pod připravovanými stavbami, uvedlo ministerstvo dopravy. Novela platí od poloviny září. Kromě potíží s výkupy pozemků zpožďujícími výstavbu uvedl úřad komplikace při výběrových řízeních, kdy se řada účastníků odvolává k antimonopolnímu úřadu, a veřejné soutěže tím protahuje.
zdroj: ČTK